ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИХОВАННЯ
ШКОЛЯРІВ
На
протязі певного часу в більшості шкіл України та й нашого Пологівського району
йде пошук шляхів розвитку учнівського самоврядування. Сучасна школа повинна
виробити в кожного учня вміння, звичку активно діяти у розв*язанні
найважливіших питань життя країни, свого колективу, навчити дітей формулювати,
висловлювати та відстоювати власну думку. Вирішення цього завдання можливе
тільки на шляху розвитку учнівського самоврядування.
Учнівське
самоврядування – добровільне об*єднання учнів, мета якого – сформувати в дітях
почуття господаря школи, класу, вміння співпрацювати на принципах партнерства,
гласності, демократизму.
Учнівське
самоврядування повинне вирішувати наступні завдання:
1. Сприяти навчальній та творчій діяльності
учнів.
2. Формувати особистість з глибоко
усвідомленою громадською позицією.
3. Забезпечувати комплексний виховний вплив
на учнів шляхом їх залучення до усвідомленої і систематичної участі у вирішенні
важливих питань життя класу, школи.
4. Формувати ініціативну, здатну приймати
нестандартні рішення особистість.
5. Створювати широке поле можливостей для
самореалізації школярів в конкретних справах
6. Відвертати дітей від асоціальних форм
поведінки.
Чи можлива
ідеальна, єдина для всіх шкіл структура учнівського самоврядування?
Зрозуміло,
що структура самоврядування гнучка і варіативна. Вона залежить від традицій
школи, інтересів і запитів дітей, можливостей педагогічного та учнівського
колективів та інших факторів.
Я це
відчула на собі. Працюючи в Семенівській
ЗОШ я вже на протязі багатьох років займалася
проблемами самоврядування. Здавалося, що вже було багато набутків, але
перенести їх всі без будь-яких змін в Новоселівську ЗОШ було неможливо, саме тому, що кожна школа
специфічна по своєму. Дещо не прижилось, а дещо знайшло свій розвиток і існує
сьогодні в новому удосконаленому вигляді. Наприклад, рейтингова система,
початок, якої був покладений в
Семенівці, сьогодні – це ціла система підведення підсумків праці кожного учня
як в навчальній так і виховний та корисно-суспільній діяльності. І ще одне – на
старому далеко не поїдеш, тому треба збагачувати, змінювати діяльність
самоврядування.
Педагогічний колектив Новоселівської школи працює над впровадженням виховної системи «Набуття соціального досвіду
на основі родинного виховання» і головна виховна мета, щоб учні вступали в
життя з певним позитивним досвідом спілкування в суспільстві, почували себе
впевнено і могли знайти своє місце в соціумі.
Родинне виховання є приоритетним в виховній системі. Питання родинного
виховання було широко висвітлено на підсумковій колегії МОН міністром освіти і науки С. Ніколаєнко
А наше
учнівське самоврядування є грою в
доросле життя, яка готує наших вихованців до самого життя. Діти дуже серйозно
відносяться до призначень на різні пости, справжня боротьба іде за пост
Магістра та Президента Барвінкової країни.
На
сьогодні в школі ми маємо добровільне об*єднання школярів Новоселівське шкільне
Братство (НШБ), яке було засновано 21 вересня 2001 року і успішно існує вже
майже п*ять років, є також об*єднання молодших школярів Барвінкова країна.
Новоселівське шкільне Братство має свій Статут, герб, гімн, Барвінкова країна –
прапор. На протязі року проводиться загальношкільна гра «Світ дитинства» під
егідою Магістрату, існує своя валюта ПАВЛІН, яку можна заробити по підсумкам
рейтингу, працюють центри розвитку школярів.
В школі
працює прес-центр, до якого належать відеокур*єр, стіннівка «Родина» та
друкована шкільна газета для учнів, учителів та батьків «Шкільний кур*єр», де
висвітлюється життя нашого об*єднання
школярів та учнівського самоврядування.
Лідери
нашого Магістрату 5 років тому брали
участь в створенні Парламенту дітей і молоді Запорізької області і з того часу
постійно приймають участь з великим задоволенням в його роботі. Привозять
звідти багато цікавих ідей. Мені здається, що великим недоліком є те, що на
рівні району в нас немає Парламенту юні Пологівського району, на який могли б
зібратися лідери учнівського самоврядування шкіл.
І ще,
незважаючи на те, що літератури щодо організації учнівського самоврядування
достатньо, все ж не вистачає живого спілкування з цього питання серед
заступників директорів з виховної роботи та педагогів-організаторів.
Тому я
пропоную, по- перше, провести зліт лідерів учнівських самоврядувань шкіл, де
поставити питання про створення Парламенту юні Пологівського району. По- друге,
провести фестиваль з питань учнівського самоврядування на рівні заступників з
виховної роботи.
Почати,
навіть, можна з Новоселівського шкільного Братства. Ми готові запросити до нас і поділитися своїм досвідом.
|